Jak zaaranżować powierzchnię sklepu?

Data: 04.10.2022

aranżacja sklepu

Lokal handlowy zupełnie inaczej jest postrzegany przez klientów, a inaczej przez pracowników i właścicieli – aranżowanie powierzchni sklepu powinno uwzględniać obie te perspektywy i skupiać się przede wszystkim na funkcjonalności sali sprzedaży.

Projektanci nieustannie poszukują kompromisów pomiędzy potrzebami inwestora a klientami sklepu, by jak najlepiej zaaranżować przestrzeń sprzedażową i spełnić potrzeby każdej ze stron.

Od czego uzależniony jest kierunek zmian w sklepie?

To, jak będzie wyglądał projekt danego sklepu, zależy w dużej mierze od jego asortymentu – zupełnie innej aranżacji wymaga sklep wielobranżowy, sportowy czy spożywczy. Podczas projektowania należy uwzględnić formę obsługi obowiązującą w danym sklepie (samoobsługa, kasy samoobsługowe, obsługa przez sprzedawcę) – to wpływa na rozmieszczenie asortymentu oraz odległości pomiędzy poszczególnymi ekspozycjami.

Rodzaj lokalu handlowego, wielkość jego powierzchni oraz materiały wykończeniowe przekładające się na luksusowość danego sklepu wpływają na ostateczne koszty budowy, wykończenia i wyposażenia obiektu.

Nie każdy lokal wymaga jednak pełnej aranżacji, niektórzy inwestorzy korzystają np. z usług przeprojektowania wyłącznie konkretnych stref, które chcą odświeżyć i przez to uatrakcyjnić sklep w oczach klientów.

Zakupy jako pozytywne doświadczenie

Ważne, aby aranżacja wnętrza sklepu odbywała się zgodnie z zasadami merchandisingu: wejście powinno być ulokowane w odpowiednim miejscu, tak samo linie kas oraz ekspozycje. Kolejną kwestią istotną podczas projektowania lokalu handlowego jest kolorystyka wnętrza, która wpływa na psychikę klientów odwiedzających sklep i wywołuje konkretne emocje. Wszystko sprowadza się do tego, aby wystrój sklepu oraz ekspozycje sprawiały, że zakupy w tym miejscu będą dla klientów pozytywnym doświadczeniem.

Zaskoczenie nowościami a dawne przyzwyczajenia

Odpowiednia nowa aranżacja sklepu planowana przez doświadczonych projektantów to poszukiwanie równowagi między wywoływaniem zaskoczenia u klientów a ich przyzwyczajeniem do dotychczasowej organizacji przestrzeni w sklepie. Sęk w tym, aby wnętrze zyskało na atrakcyjności, ale nie wywoływało u odwiedzających zagubienia i nie powodowało zbyt długiego poszukiwania produktów.

Ostatnie aktualności